Та повернімось до травня 1944-го. Враховучи наслідки
прориву німецьких військ на початку травня в район Ковеля прибули підрозділи 1-ої гвардійської інженерної бригади
спеціального призначення (1-ша гв ібр СП) у складі 1, 3, 7-го батальйонів, а
також одна рота 8-го батальйону спеціального мінування. Оперативною групою
керував начальник штабу бригади гвардії підполковник Геннадій Миколайович Соколов.
Хочу звернути увагу читача на постать цього відважного
офіцера, який вступив у двобій з гітлерівцями 22 червня 1941 року в Перемишлі і
був свідком першого контрнаступу радянських частин. Разом з саперним
батальйоном 6-ї армії витримав усі перипетії відступу до Києва і Москви. Службу
у 1-й гв оісбр СП розпочав у званні капітана на посаді командира 152-го
батальйону інженерних загороджень. Відзначився при підриві мосту через річку
Оскол, який охоронявся німцями, а згодом, командуючи зведеним батальйоном
бригади, який від Кантемирівки до Нижньо – Мирської прикривав відхід радянських
військ мінуючи дороги, мости, переправи під самим носом гітлерівців. Наприкінці грудня 1942 року 152-й
батальйон капітана Г. М. Соколова в районі заводу «Червоний Жовтень» після
захоплення висоти радянською піхотою забезпечив мінно – інженерне прикриття її
позицій, внаслідок чого висота всі місяці боїв за Сталінград залишалась за радянським
підрозділом. В грудні 1942 року відважного капітана призначили начальником
штабу бригади на цій посаді він зустрів переможний травень у Берліні.
Завданням
саперів в районі ковельського виступу було визначено прикриття рухомими
загонами загороджень смуги оборони 47-ої армії на схід від Ковеля. Відразу по
прибутті офіцери групи негайно приступили до рекогносцировки місцевості та
складання схем дій рухомих загонів загороджень (РЗЗ). Мінні загородження
ретельно ув'язувалися з природними перешкодами, а також з позиціями винищувальної протитанкової
артилерії. Дії РЗЗ узгоджувалися з
командирами дивізій і артилерійських протитанкових полків і затверджувалися
Військовою радою 47-ої армії. Саперні батальйони спеціального призначення
розміщувались ешелоновано: два - в першій армійській смузі оборони на глибину
до десяти - дванадцяти кілометрів від переднього краю, два - в другій смузі
оборони. Батальйони першого ешелону завчасно встановлювали мінні загородження
на передньому краї. Одночасно готувалися до дії рухомі загони загороджень на
випадок прориву гітлерівців. При цьому враховувалась і можливість переходу в
наступ радянських військ. Частина мін встановлювалася без запалів і маскування.
Батальйони другого ешелону також готували рухомі загони загороджень і розробили
схему мінних полів. Така система мінно-вибухових загороджень була серйозною перепоною для противника. З розташуванням мінних
полів, а також планом дій РЗЗ були ознайомлені командири стрілецьких
батальйонів і артилерійських дивізіонів. Протягом травня – червня оперативна
група 1-ої гв ібр СП під Ковелем сильно зміцнила оборону 47-ої армії. На
польові склади було завчасно завезено до двадцяти тисяч різних протипіхотних і
протитанкових мін. Проводилися систематичні тренування особового складу РЗЗ по
приведенню в бойову готовність існуючих загороджень і установці нових.
Командири загонів добре знали маршрути руху і місця установки мінних загород.
Широко практикувалася установка в глибині оборони обманних мінних полів з метою
введення противника в оману у разі його прориву. У травні 1944 року директивою
Генерального штабу на базі інженерних бригад спеціального призначення були
створені моторизовані інженерні бригади - по одній на фронт - бригада була
переформована в 1-у окрему гвардійську Червонопрапорну, ордена Суворова
мотоінженерну бригаду РВГК.
Напевно саме час зупинитись на історії створення і бойового шляху цього
незвичного з΄єднання.
Бригада була сформована як 16-та окрема інженерна
бригада спеціального призначення Південно-Західного фронту в районі селища
Нижня Дуванка, на базі Окремої саперно-відновної бригади фронту, 69-ої роти
спеціальної техніки і 6-го електротехнічного батальйону. Бойові дії бригада розпочала 12 червня з
мінування шести маршрутів і виконання робіт із створення вузлів оборони на лівому
березі річки Оскол від Будьонівки до Борової. Після прориву німецьких армій під
Воронежем прикривала мінними загородженнями відхід радянських військ у напрямку
до Сталінграда. Під Сталінградом бригада в смузі 62-ї армії Сталінградського
фронту встановлювала мінні поля, в тому числі керуємі, завдяки яким вдалося збити
темпи наступу 6-ї армії вермахту на Сталінград. В дні героїчної оборони на
берегах Дону сапери бригади, прикриваючи відхід радянських військ, підірвали
сорок шість мостів, замінували близько шістдесяти кілометрів шосейних і ґрунтових
доріг, встановили п'ять тисяч протитанкових і три тисячі триста протипіхотних мін.
У самому Сталінграді бійці бригади установлювали мінні поля в районі
тракторного заводу, Мамаєвого кургану. При контрнаступі радянських військ під
Сталінградом частина сил бригади була виділена для забезпечення бойових дій
ударних угрупувань Донського фронту: 24-ї, 65-ї та 66-ї армій. 1 квітня 1943
року «...за проявлену відвагу в боях за Вітчизну з німецькими загарбниками, за
стійкість, дисципліну, організованість, за героїзм особового складу…» 16-а
окрема інженерна бригада була перейменована в 1-у гвардійську інженерну бригаду.
Після виконання завдань із розмінування Сталінграда в середині травня 1943 року
бригада була передислокована на північ від Курська і пере підпорядкована
Центральному фронту. На Курській дузі, в смузі дій 13-ої і 70-ої армій до
початку липня 1943 року саперами батальйонів бригади були посилені мінні поля переднього
краю на ділянці Червона Слободка, Верхнє Тагіно, Брянцево, 8-й гвардійський
батальйон спеціального мінування встановив на цій ділянці близько двохсот
керованих протитанкових фугасів і вісімдесят дві керовані
уламково-загороджувальні міни. В глибині оборони армій було встановлено 17000
протитанкових мін, близько 2600 протипіхотних мін, 230 керованих протитанкових
фугасів, 77 мін сповільненої дії, до підриву було підготовлено 50 мостів. 6-й
гвардійський електротехнічний батальйон гвардії майора А. Т. Рождественського
розвернув на передньому краю чотирнадцять кілометрів електризованих загороджень та керовані
протитанкові фугаси прикриття. В районі станції Понирі, міст Курськ, Льгов,
Фатіж, Дмитрієв-Льговський, на шосе Малоархангельськ - Лівни і Орел - Фатіж -
Курськ, на залізниці Брянськ - Курськ були встановлені радіокеровані фугаси,
готові для підриву в разі прориву оборони противником на стратегічну глибину.
Значна кількість мінних та інженерних загороджень були встановлені в другій та
третій смугах оборони. Після розмінування місцевості в районі Курська бригада
здійснювала інженерне забезпечення дій об΄єднань 1-го Українського та
Білоруського фронтів в ході наступу в районі Севська, форсуванні Дніпра. В
листопаді 1943 року бригада прибула в район Гомеля. Бійці бригади відзначились
не тільки при розмінування обласного центру Білорусі, але й в Гомельсько – Рєчицькій
наступальній операції та операції «Багратіон»181.
З самого початку формування бригадою командував генерал – майор інженерних військ Михайло
Фадейович Іоффе.
Досвідчений військовий інженер проявив свої здібності
ще при захисті диплома у Військово – інженерній академії. Представлений ним проект підземної
електричної станції незабаром був застосований у Карельському укріпленому
районі, де М.Ф.Іоффе займався енергоустаткуванням і електозагородженнями. За
інженерні рішення під час Радянсько – Фінської війни був нагороджений орденом
Червоного Прапора. По закінченні Зимової війни військовий інженер 2-го рангу
Іоффе був призначений начальником лабораторії Науково-дослідницького
військово-інженерного інституту. В серпні 1941 року при штабі Західного фронту
для створення навколо Москви системи електрозагороджень було організовано
управління спеціальних робіт на чолі з М. Ф. Іоффе. За короткий час була
створена лінія загороджень протяжністю сто п'ятдесят кілометрів. У історії
військової справи це був перший випадок використання електрозагороджень в таких
масштабах. З утворенням в листопаді 1941 року інженерно-саперних бригад
спеціального призначення М.Ф.Іоффе був призначений заступником командира 33-ої
окремої інженерно-саперної бригади, яка формувалась у Калузі, а в травні 1942
року – командиром 16-ї оісбр СП.
Крім
зміцнення фронтової лінії радянське командування прийняло рішення і про
укріплення прифронтової смуги. 4 травня 1944 року СВГК надіслала військам фронтів, які перейшли до
оборони директиву про створення прифронтової смуги. Ця смуга утворювалась на
глибину до 25 кілометрів від лінії фронту. У ній заборонялось проживання і
доступ до неї цивільного населення. Крім того в термін до 20 травня наказувалось
виселити з усіх населених пунктів цієї смуги усе цивільне населення. Свої
домівки вимушені були залишити жителі волинського полісся аж до лінії Лельчиці,
Колки, Степань, Борова, Тоболи, Камінь-Каширський, Сошичне, Повурськ – Голоби,
Переспа. Радянське командування вирішувало одночасно ряд завдань: убереження
від бойових дій місцевого населення; захист найближчого тилу діючої армії від
можливого проникнення розвідувальних і диверсійних групп як Німеччини так і
націоналістичного підпілля; створення районів для удосконалення бойової
підготовки військ та забезпечення районів розгортання нових частин і з΄єднань.
У середині
травня вдалось вийти із оточення частинам 14-ї гвардійської кавалерійської
дивізії. Після їх приєднання до основних сил, 7 гвардійський кавалерійський
корпус був виведений із підпорядкування 69-ї армії і підпорядкований
командуванню фронту.
Наказ про
вихід із Ковеля отримали і штурмові групи радянських дивізій, які знаходились у
місті ще з березня місяця. Це рішення було незрозуміле для простих солдатів,
які своєю і кров΄ю товаришів омивали ковельські вулиці відвойовуючи у ворога
кожну будівлю, кожен метр землі. Лише в травневі дні штурмові групи 260-ї сд
відбили у ворога вулицю Лісакуль (2 травня), а 7 травня розвідники 1029-го
полку вели бій в районі урочища Войтовщина182. |